از جمله شاخصهای جهان امروز افزایش و گسترش سریع تبلیغات در جنبههای متنوع و متعدد است.
روزنامهها و مجلات نشریههای رنگین رادیو تلویزیون جزوهها کتابها و ... همگی خواه ناخواه جنبه تبلیغاتی دارند. در این مورد سرمایه گذاری بیشتر میشود. در چنین موقعیتی طبعاً شخص بر خلاف تصورش چندان آزادی انتخاب ندارد و پیوسته در بمباران الاعات قرار دارد از این رو یکی از مسائل مورد بحث روانشناسان مسأله تبلیغات است.
تبلیغات :عملاً به هر گونه کوشش منظم برای اثر گذاری در گرایشهای اجتماعی اطلاق میشود.
یا به گفته بعضیها (هنر ساختن ذهن شخص دیگر) است.برای تبلیغات از روشهایی استفاده میشود که اشخاص را به عمل کردن به شیوههای خا بر می انگیزد تبلیغات از زمانهای بسیار دور و حتی پیش از میلاد در جوامع بشری متداول بوده است و روز به روز گسترده تر و رنگین تر میشود.
تبلیغات عمدتاً با همان روشهای ارتباطی (وسایل ارتباط جمعی) از قبیل روزنامهها مجلات و رادیو تلویزیون و کتابها انجام میگیرد زیرا هر دو روش مشترکی دارند و آن تحت تأثیر قرار دادن رفتار شنونده یا بیننده و یا خواننده است.
رفتار مورد نظر در تبلیغات چنانچه در بالا گفته شد عقاید یا گرایشهای شخصی است از این رو بیشتر با بعد عاطفی رفتار سرو کار دارد. به عبارت دیگر هدف تبلیغات تغییر و حتی تخریب عواطف و عقاید مردم درباره موضوع خاص و تبدیل آنها به عقاید و عواطف مطلوب است. حال باید دید چگونه میتوان این اثر را در دیگران به صورتی که مطلوب ماست ایجاد کرد مخاطبان در مواجه با پیام به چند دسته تقسیم میشوند:
۱-دسته تابع: این دسته پیام را بدون آنکه همراه با استدلال باشد می پذیرند.
۲-دسته مردد: این دسته هنگام دریافت پیام در رد یا قبول آن مردد هستند.
۳-دسته موافقان: این دسته به جهات گوناگون ممکن است با پیامها موافق باشند.
۴- دسته مخالفان: این دسته مهمترین مضرترین در عین حال خطرناک ترین دسته هستند.
۵- دسته بی اعتنا: برخی در هنگام دریافت پیام کاملاً بی اعتنا هستن.
عوامل مؤثر تبلیغات:
معمولا (تقدم) یا (سبقت) در اثر بخشی تبلیغات مهم است. مثلاً در تبلیغات تجاری نخستین آگهی را هر سازمان بدهد موفقیت بیشتری خواهد داشت.(تکرار) متوالی و متناوب نیز تبلیغات را مؤثر می سازد.(ارتباط دادن) موضوع تبلیغات با پدیدههای آشنا برای مردم و نیازهایشان نیز بسیار مؤثر است.
برای خواندن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید.
کلمات کلیدی:برند-برندسازی-مشاوره برند-دکتر شهریار شفیعی
- ۹۵/۰۸/۱۳